Skontaktuj się z nami : +48 507 075 771

Kategorie

Promocje

Konserwacja bramy garażowej - jak to zrobić ?

Nowoczesna, automatyczna brama garażowa, w tym segmentowa, to marzenie każdego posiadacza samochodu. Zapewnia niezwykłą wygodę otwierania i zamykania.

Jednak dla jej prawidłowego funkcjonowania ważna jest nie tylko jej jakość i prawidłowy montaż, ale także regularna konserwacja. Bramy wymagają utrzymania w czystości i smarowania, aby mogły jak najdłużej nam służyć. Jak więc odpowiednio konserwować bramę garażową ?

Dlaczego konserwacja bramy garażowej jest tak ważna?

Każda konstrukcja musi być prawidłowo eksploatowana, ponieważ tylko wtedy będzie działała zgodnie z oczekiwaniami i naprawdę długo. Łatwo sobie chyba wyobrazić, co mogłoby się stać, gdybyśmy nie wymieniali oleju w samochodzie. Mogłoby dojść do poważnych problemów, a nawet wypadku wskutek niesprawności pojazdu.

Tak samo w przypadku bram, nie tylko wjazdowych na posesje, ale także garażowych – bez konserwacji nie będą prawidłowo funkcjonowały, co spowoduje częste i kosztowne w naprawie awarie i brak możliwości wyjazdu z garażu lub wjazdu do niego. Ponadto uszkodzona prowadnica bramy, niedziałająca fotokomórka czy popsute zabezpieczenia, to prosta droga do tragedii.

Pamiętać należy przede wszystkim o tym, że bramy garażowe, tak samo, jak te wjazdowe na posesję, narażone są na działanie negatywnych czynników atmosferycznych i zewnętrznych. Te, szczególnie zimowe, nie wpływają dobrze na niektóre elementy bram. Gromadzące się zanieczyszczenia, mróz, wiatr – to wszystko powoduje szybsze zużywanie się bramy. Dlatego właśnie konserwacja jest tak niezwykle ważna.

Które elementy bramy wymagają konserwacji?

Podstawą konserwacji jest mycie całej bramy garażowej. Zabrudzenia mogą prowadzić do uszkodzenia ruchomych elementów bramy. Ponadto należy regularnie smarować wszystkie elementy metalowe, takie, jak zawiasy czy sprężyny. Regularnie należy też sprawdzać, czy na pewno poprawnie działa automatyka, a przede wszystkim fotokomórka i wszystkie inne zabezpieczenia. Dodatkowo warto pamiętać o wymianie zużytych sprężyn czy uszczelek. Do tego dochodzą jeszcze prace związane z układem wyważenia oraz luzowaniem lub regulowaniem śrub w najniższych klamrach bramy.

Konserwacja bramy garażowej – samodzielnie czy z pomocą specjalisty?

Większość czynności, zwłaszcza tych związanych z utrzymaniem czystości bramy i przestrzeni wokół niej (zamiatanie czy odśnieżanie podłoża, sprzątanie liści itp.) można wykonać bez problemu samodzielnie. Ze smarowaniem też można sobie samemu poradzić bez większych problemów. Jednak bardziej skomplikowane prace, wymagające ingerencji w mechanizm bramy lepiej powierzyć specjaliście, by mieć pewność, że zostaną wykonane prawidłowo.

Samodzielnie można nie zrobić tego dobrze. To nie jest łatwe, a źle wykonane może skończyć się w najlepszym wypadku problemami z bramą, a w najgorszym – tragedią, z udziałem nawet nie nas samych, a naszych, niczego nieświadomych dzieci, które znajdą się przy zamykającej się bramie, a zabezpieczenia nie zadziałają.

Jak często przeprowadzać konserwację bramy?

Obowiązkowo i to jak najszybciej należy przeprowadzić pierwszą konserwację bramy, po jej montażu, a także po zakończeniu wszystkich prac budowlanych, jeśli na czas tych prac nie była montowana jakaś brama zastępcza. Ponadto przy zwykłym użytkowaniu, bramę należy czyścić i przeprowadzać jej przegląd przynajmniej dwa razy w roku albo na bieżąco, zwłaszcza gdy zauważymy niepokojące objawy zużycia czy złej pracy bramy.

Zaniepokoić nas powinny wszelkie nietypowe dźwięki (skrzypienia, piski, stuki), a także nieprawidłowości w pracy bramy. Często czyśćmy też bramę, jeśli znajduje się w miejscu narażonym mocno na zanieczyszczenia, np. przy drzewach, z których spadają liście, gałązki czy owoce. Ponadto oczywiście należy zrobić przegląd bramy zawsze przed zimą, aby przygotować bramę na niekorzystne warunki atmosferyczne w postaci śniegu i mrozu.

Konserwacja pozwoli uniknąć przymarzania elementów. Zimą zaś należy regularnie odśnieżać okolice bramy i usuwać śnieg, który dostanie się w okolice zawiasów i innych elementów ruchomych.

Jak umyć bramę garażową?

Mycie bramy garażowej to podstawa jej konserwacji. Nie chodzi tutaj jedynie o kwestie estetyczne. Zabrudzenia mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń, dlatego należy dbać o czystość nie tylko samej bramy, ale również jej okolicy.

Podczas mycia bramy należy zwrócić uwagę nie tylko na jej płaszcz, ale i na prowadnice. Są one najbardziej narażone na gromadzenie się zanieczyszczeń. Dlatego należy nawet co kilka tygodni przetrzeć je zwykłą miotełką od kurzu albo przedmuchać sprężonym powietrzem, które uzyskamy nawet ze zwykłej pompki od roweru. W czystości powinny być także utrzymywane wszystkie uszczelki.

Łatwiej dostępne elementy bramy można wyczyścić ręcznie, ale bez mocnego szorowania, aby nie uszkodzić powierzchni. Wystarczy przeczyścić je suchą lub wilgotną ściereczką, ewentualnie szczotką z miękkim włosiem. Ściereczka lub szczotka może być nasączona samą wodą lub wodą z dodatkiem delikatnego detergentu.

Na koniec warto opłukać wszystko wodą, ale nie myjką ciśnieniową. Płukanie też musi być delikatne, aby usunąć tylko ewentualne resztki zabrudzeń i piany z detergentu. Utrzymanie czystości przedłuży życie wymienionych elementów, a co za tym idzie, również samej bramy.

Smarowanie bramy garażowej

Smarowanie to druga najważniejsza po myciu czynność konserwacyjna bramy. Dobry smar sprawia, że brama ma prawidłowy poślizg podczas pracy jej ruchomych elementów. Dzięki temu nie ma obawy o ich ścieranie się i zminimalizowane zostaje ryzyko ich uszkodzeń. Oznaką konieczności przeprowadzenia smarowania są oczywiście wspomniane wyżej niepokojące dźwięki, takie, jak skrzypienia, piski, zgrzyty. Czym smarować bramę?

Najlepiej wybierać smary rekomendowane przez producenta, zamiast przypadkowych środków. Polecane najczęściej są smary do stosowania zewnętrznego, a także suche smary, które pozwalają na precyzyjną aplikację i są odporne na zanieczyszczenia. Dobrym wyborem będą smary firmy K2 dostępne w sklepie bramowe.pl. Tak zwany suchy smar nie brudzi i jest odporny zarówno na niską, jak i wysoką temperaturę. Smaruje na sucho, po odparowaniu aerozolu, nie spływa ze smarowanych powierzchni oraz jest odporny na zanieczyszczenia, więc również pomaga utrzymać bramę w czystości.

Biorąc się za smarowanie należy pamiętać o tym, aby smarować jedynie elementy metalowe, a więc zawiasy czy sprężyny. Przy smarowaniu prowadnic należy uważać, by smar nie zetknął się z plastikowymi rurkami czy innymi elementami wykonanymi z tworzyw sztucznych. Smar może bowiem doprowadzić do ich degradacji.

Regularnie należy również smarować uszczelki bramy. Do tego służą z kolei specjalne preparaty silikonowe, jak na przykład Silikon Smar do uszczelek gumowych firmy K2. Smarowanie uszczelek silikonem pozwala zachować ich optymalną elastyczność i zmniejsza ich podatność na mechaniczne uszkodzenia. Silikon zapobiega także twardnieniu uszczelek i ich przymarzaniu zimą.

Kontrola poprawności pracy automatyki

Trzecia z najważniejszych rzeczy do zrobienia podczas konserwacji bramy garażowej, to sprawdzenie poprawności działania automatyki. Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać czy prawidłowo działają fotokomórki i wszystkie zabezpieczenia przeciążeniowe.

Aby to zrobić, wystarczy ustawić w świetle bramy jakąś przeszkodę. Brama powinna rozpoznać przeszkodzę i zatrzymać się nie uszkadzając jej. Jeśli zgniecie przeszkodę, będzie to oznaczało, że coś jest nie tak i brama jest do naprawy, bo stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników.

Wymiana sprężyn w bramie garażowej

Drobne awarie, takie, jak pęknięcie sprężyny, nie zachęcają od razu do wołania fachowca, który nawet za drobną naprawę potrafi wziąć spore pieniądze. Jednak warto dobrze przemyśleć to, czy przeprowadzać taką naprawę samodzielnie. Korzystając z pomocy fachowca można mieć pewność, że zadanie zostanie wykonane prawidłowo. Nie jest to jednak coś bardzo skomplikowanego i można zrobić to samemu, jednak warto wiedzieć przed tym kilka rzeczy.

Po pierwsze, wymiana sprężyn w bramie garażowej zawsze powinna być przeprowadzana w kompletach. Nie wymieniamy tylko jednej sprężyny, ale od razu wszystkie. Jeśli jedna sprężyna pękła, oznacza to, że pozostałe również na pewno nie są już w dobrym stanie i jeśli ich nie wymienimy, to za chwilę możemy mieć tę samą robotę od nowa. Jeśli dochodzi do uszkodzenia jednej sprężyny, oznacza to, że wszystkie prawdopodobnie przekroczyły już swoją ilość cykli pracy, czyli swoją żywotność. Po drugie zaś, najlepiej stosować oryginalne sprężyny, mające dokładnie takie same parametry, jak te, które były zamontowane w bramie.

Używanie zamienników z nieodpowiednimi parametrami może się bowiem naprawdę źle skończyć, na przykład uszkodzeniem całego mechanizmu bramy. Po trzecie jeszcze, wymiana sprężyn wymaga odpowiedniego wyważenia mechanizmu bramy, a to wymaga fachowej wiedzy i umiejętności.

Czego absolutnie nie wolno robić?

Przede wszystkim należy pamiętać o wyżej wspomnianym już smarowaniu – nie wolno smarować elementów wykonanych z plastiku lub innych tworzyw sztucznych. Takie elementy można pokrywać silikonem, który konserwuje powierzchnie, chroni przed zanieczyszczeniami, przed kurzem, nadaje połysk, czyści, a także chroni przed wilgocią i zapobiega kruszeniu materiału.

Nie wolno także samodzielnie luzować czy regulować śrub, które z racji całej konstrukcji są mocno napięte i może to zrobić tylko wykwalifikowany fachowiec z serwisu. Nie wykonujmy także samodzielnie żadnych prac związanych z wyważaniem bramy. Podczas mycia bramy również nie wolno używać ostrych szczotek, ścierek ani silnych detergentów.

Co może się stać, jeśli nie będziemy konserwować bramy?

Najprościej mówiąc, brak konserwacji to prosta droga do kosztownych awarii, a nawet wypadku. Zanieczyszczenia mogą spowalniać bramę i powodować tarcie objawiające się nieprzyjemnymi odgłosami. O problemach z działaniem fotokomórek była już mowa – to prosta droga do tragedii. Przy złej wentylacji garażu oraz narażeniu go na wilgoć wzrasta ryzyko rdzewienia metalowych elementów napędu bramy.

Przy pozostawianiu przez zbyt długi czas bramy otwartej, elektroniczne części napędu mogą zostać uszkodzone. Uszkodzona w wyniku złych warunków oraz braku regularnego czyszczenia może też zostać sama powierzchnia bramy, co wpłynie na jej estetykę, a uszkodzenia będą się już tylko pogłębiały.

Powyższe argumenty są chyba wystarczająco przekonujące do tego, by regularnie dokonywać przeglądów i konserwacji bram, przynajmniej od czasu do czasu również z udziałem pracownika serwisu, który wszystko dokładnie sprawdzi zgodnie ze swoją wiedzą. Pamiętajmy, że prawidłowo działająca brama garażowa to nie tylko komfort wyjeżdżania i wjeżdżania do garażu, ale także bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich, w tym dzieci. Jeśli więc decydujemy się na wygodne rozwiązanie w postaci automatycznej bramy garażowej czy bramy segmentowej, musimy mieć na uwadze konieczność regularnego wykonywania konserwacji oraz dbania o bramę przez cały czas, aby służyła jak najdłużej, bo nie jest to tania rzecz.

Gwarancja producenta bramy

Ostatnim powodem, dla którego warto, a wręcz należy wykonywać regularny serwis i konserwację bramy jest gwarancja producenta. Coraz częściej producenci udzielają na bramy garażowe pięcioletniej gwarancji, a czasem nawet i dziesięcioletniej. Warunkiem jednak jest właśnie regularny serwis i konserwacja. Nie przeprowadzając jej można utracić gwarancję.

Serwis z pomocą wykwalifikowanego pracownika nie jest niczym problematycznym, gdyż prowadzą go zwykle te same miejsca, gdzie kupuje się bramę. W przypadku bram z napędem może być tak, że inną gwarancję może mieć brama, a inną napęd. Może tak być zwłaszcza w przypadku pochodzenia napędu od innego producenta. W przypadku bramy z napędem od tego samego producenta, gwarancja na jedno i drugie jest taka sama. Czasami producent może zastrzec utratę gwarancji w przypadku kupienia samej bramy i dokupienia dopiero później napędu w innej firmie

Nie jest to jednak regułą. Gwarancja, jak wiadomo, chroni nas przed wysokimi kosztami napraw, ale tylko jeśli nie zostały spowodowane przez nasze nieodpowiednie użytkowanie bramy lub właśnie brak serwisowania. Jeśli okaże się, że awaria wynika z naszych zaniedbań, konieczne będzie pokrycie kosztów naprawy z własnej kieszeni, a potrafią być naprawdę niemałe.