Rodzaje napędów do bram
Garaż to ważny element wielu domów czy budynków wielorodzinnych. Dzięki niemu możesz zabezpieczyć samochód przed warunkami atmosferycznymi. Jest to również często sposób na zabezpieczenie się przed kradzieżą.
Aby garaż dobrze spełniał swoją funkcję, wymaga odpowiedniego wykończenia w postaci bramy. Bramy garażowe różnią się konstrukcją i sposobem otwierania. Obecnie dostępne są cztery podstawowe rodzaje:
Brama garażowa segmentowa
Brama segmentowa zbudowana jest ze ściśle połączonych paneli połączonych zawiasami. Podczas unoszenia zawiasy poruszają się po prowadnicach i finalnie brama leży pod stropem. Nie wymaga długiego podjazdu, a otwór może mieć dowolny kształt. Sprawdza się zarówno w istniejących, jak i nowo budowanych domach.
Brama garażowa uchylna
Bramy uchylne to proste i ekonomiczne rozwiązanie. Skrzydło pochyla się w górę, dlatego przed garażem warto zachować co najmniej 1,5 m wolnej przestrzeni. W garażu instalowane są prowadnice pod sufitem. W zależności od mechanizmu podnoszenia wyróżniamy:
- Mechanizm nożycowy – bez prowadnic, brama po otwarciu leży w płaszczyźnie otworu.
- Mechanizm dźwigowy – górna część porusza się po prowadnicach, a dolna zatacza łuk.
Brama garażowa rolowana
Bramy rolowane zwijają się pionowo w kasetę nad otworem, oszczędzając miejsce przed i wewnątrz garażu. Kurtyna wykonana jest z profili aluminiowych wypełnionych pianką, co poprawia izolację i odporność na warunki atmosferyczne.
Napędy do bram garażowych
Bramy mogą być obsługiwane ręcznie lub automatycznie. Przy zakupie automatyki najpierw wybieramy napęd do bram garażowych, dopasowany do typu bramy i jej wagi. Kluczowe parametry to siła ciągnięcia/pchania i prędkość:
- Siła > 400 N – lekkie, niewielkie bramy.
- Siła > 1200 N – duże, ciężkie bramy.
- Prędkość 12 cm/s – średni czas otwierania ok. 20 s; szybsze napędy dostępne na życzenie.
Napęd do bramy garażowej segmentowej
Napędy segmentowe montuje się zwykle nad otworem lub na ścianie. Składają się z ramienia podnoszącego i modułu sterującego. Dobieramy je pod kątem dostępnej przestrzeni i ciężaru bramy.
Brama wjazdowa rozwierna
Bramy skrzydłowe to eleganckie rozwiązanie dla szerokich podjazdów. Montuje się je na słupkach. Automatyka składa się z dwóch siłowników – najczęściej śrubowych lub z ramieniem łamanym.
Brama przesuwna
Bramy przesuwne poruszają się wzdłuż ogrodzenia na wózkach jezdnych. Wyróżniamy konstrukcje szynowe (rolki po torze) i samonośne (skrzydło zawieszone nad ziemią). Automatyka to silnik z przekładnią i listwą zębatą zamocowaną na bramie.
Napęd do bramy przesuwnej
W napędach przesuwnych Hormann LineaMatic używa się motoreduktorów z kołem zębatym. Koło umieszczamy blisko słupka (szynowe) lub między wózkami (samonośne). Napędy Hormann są odporne na warunki atmosferyczne, wyposażone w odbiornik radiowy i pilot dwukanałowy.
Dodatkowe akcesoria do bram
Bezpieczeństwo to podstawa:
- Akumulator lub panele PV – zasilanie awaryjne.
- Fotokomórki – zatrzymują bramę przy przeszkodzie.
- Lampa ostrzegawcza – sygnalizuje ruch bramy.
- Zabezpieczenie przeciążeniowe – zmiana kierunku przy napotkaniu oporu.
- Funkcja czasowego zamykania i furtki – wygoda użytkowania.